Het begin......groetjes uit Argentinie en Chili

20 december 2011 - El Calafate (city), Argentinië

Hallo allemaal!

Op veler verzoek dan nu een blog. Deze blog gaat over oktober en november, we zijn een beetje lui geweest :-).

Na een mega lange turbulente vlucht van 16 uur (dit viel in het niet bij de busritten die nog gingen komen) landden we in Buenos Aires. Na een kort bezoek, van drie dagen, duiken we de nachtbus in. Op naar Puerto Madryn, alwaar we een walvis-spot- tour doen. De tour brengt ons naar het schiereiland Peninsula Valdes. Vandaar stappen we op een boot, eenmaal een flink stuk van de kust af zien we overal walvisstaarten, ruggen, en vinnen. De walvissen schijnen erg nieuwsgierig te zijn waardoor we erg dichtbij kunnen komen. Zo dichtbij dat ze zelfs onder de boot door zwemmen! Echt geweldig om te zien!! Na al dit geplons en gespetter gaat de tour verder. We rijden door de uitgestrekte vlakten om uiteindelijk oog in oog te staan met pinquinos. Oh, wat een schattige beestjes! Van de gids mochten we er jammer genoeg geen mee naar huis nemen ;-). Op de terugweg komen we nog langs een zandbank met walrussen, die we goed kunnen bekijken met een geleende verrekijker.

Vanuit Puerto Madryn reizen we door naar Ushuaia. Dat betekend twee dagen de bus in, maar ja dan zijn we ook aan het einde van de wereld. Het landschap waar we doorheen rijden is eindeloos uitgestrekt heideachtig gebied, hier en daar graast een lama of een schaap. Als we langs een meer rijden zien we flamingo's. s'Avonds laat komen we aan in het aanmerkelijk koudere Ushuaia. Om de omgeving te verkennen doen we een boottocht. Deze voert langs eilanden met zeeleeuwen, vogels en de bekende vuurtoren. Wat is het toch mooi met de besneeuwde bergtoppen en dramatische wolken en prachtige kleuren. Er is ook een kleine gletser die we graag willen zien. De hike er naar toe is behoorlijk pittig. Het laatste stuk door de sneeuw, waar we soms centimeters in wegzakken. Het is een wonderlijke tocht zo van het stadje de sneeuw in. Ookal is er, eenmaal boven, niet echt een duidelijk gedefineerde gletser.

De gletser zien we dan niet in Ushuaia, dat komt helemaal goed in El Calafate. Glacier Perito Moreno is zo indrukwekkend. Deze 60 meter hoge ijsmuur lijkt zo uit het kraakblauwe water te verrijzen. Zover als we kunnen kijken puntige ijsschotsen. Het ijs kraakt en is constant in beweging. Het wordt helemaal spectaculair als er een stuk ijs van zo'n 50 meter naar beneden stort. Op naar Puorto Natales, Chili. Waar we met de navimagferry langs de kust willen varen. Maar niet voordat we het Chileense landschap te paard hebben ontdekt. Zo trokken we over zompige velden. De beestjes leken soms weg te glijden in de modder, wat op zich al griezelig was. Het land waarover we reden was niet vlak. Nee, het land bestond uit kuilen, heuvels, water stroompjes, laag struikgewas en eenmaal de heuvels in maakte dat het paardrijden er niet gemakkelijker op. Maar leuk was het wel!

Op Anja haar verjaardag konden we aanboord op de ferry. 's Avonds vieren we een verjaardagsfeestje met hele lekkere taartjes en heel veel lieve verjaardagskaartjes. De tocht duurt in totaal drie dagen. We varen door smalle kanalen langs de Chileense ongerepte fjorden. Tientalle vogels vliegen met de boot mee. Een enkele keer zien we heel in de verte een walvis. Het eten aanboord is heerlijk, we volgen een lezing over de flora en fauna en verder relaxen we. Als we over open zee varen begint het schommelen en worden we allebei een beetje zeeziek. Gelukkig is het de volgende dag over en stralend zonnig weer zodat we lekker buiten kunnen zitten. Op dag 4 komen we aan in Puerto Montt. We kleden ons als Floortje Dessing (in baggy afritsbroek, t-shirt en bergschoenen) om de reis per bus te vervolgen naar Pucon.

We rijden door een fris groen heuvelachtig landschap met velden vol gele bloementjes. Pucon is een heerlijk rustig doch touristisch stadje aan de voet van een vulkaan. We blijven hier een kleine week, vertoeven op het strand, wandelen rond waarbij een roedel zwerfhonden met ons op loopt, bezoeken de hot-springs, doen een hike in nationaal park Huerquehue en luisteren naar een open luchtconcert van de plaatselijke harmonie. Pucon is zo leuk, dat we dit plaatsje echt willen aanraden mocht je nog eens in Chili belanden!

Vanuit deze oase van rust door naar het drukke en zinderend hete Santiago. We maken er een echte city trip van. Bezoeken een kerk en een museum, shoppen een dagje, gaan heerlijk uit eten en belanden in een karaokebar.

Volgens twee medetouristen was het stadje Valparaiso een echte aanrader. Er op af! Jammer genoeg was het er vies, ranzig en stinkend. Overal ziek aandoende zwerfhonden, bouwvallen met graffiti en dronken mannen die in een plantsoen hun roes lagen uit te slapen. Snel weer terug Argentinie in.

Met de nachtbus naar Mendoza, waar we een dagje rondwandelen en bijna bestolen worden. De volgende nacht weer een nachtbus naar Cordoba. Hier vinden we een heel gezellig hostel. Door een van de medewerksters worden we uitgenodigd om mee te gaan naar een reaggeefeest. Deze kans laten we niet aan ons voorbij gaan! Zo belandden we samen met wat andere touristen als VIP's in Club F. Wat een feest! Eerst twee reaggeebands en daarna tot de vroege uurtjes disco (en dat allemaal onder grote belangstelling van de Argentijnse mannen).

De Iguazu watervallen staan als laatste nog op ons lijstje om te bezoeken in Argentinie. Dat betekend wel twee volle dagen (en nachten) de bus in. Maar och wat is het de moeite waard. Eerst bezoeken we the falls van af de Argentijnse kant. We hebben al veel gehoord en afbeeldingen gezien, niets kan je voorbereiden op al dit vallende water, op dit natuurgeweld. Door middel van loopbruggen liepen we door de jungle en konden we heel dichtbij de watervallen komen. Zowel aan de bovenkant, waar we de kolkende massa water naar beneden zagen kletteren als beneden waar je flink nat wordt van al dat opspattende water. Voor de totale ervaring doen we een boottocht. Hierbij komen we niet alleen heel dichtbij, nee we gaan ook onder een waterval door. Druip nat verlaten we het bootje weer. Aan de Braziliaanse zijde is een wandelpad aangelegd die langs de complete lengte van de watervalketen loopt. Nu pas kunnen we goed zien dat de hele waterpartij is uitgestrekt over zo'n 2 kilometer.

Na deze prachtige dagen op naar Paraquay (maar we zijn nu al in Bolivia, daarover de volgende keer meer). Bedankt voor alle leuke berichtjes en alle groetjes die we hebben ontvangen.

Liefs anja & linda

1. Be:
    21 december 2011
    Meiden, wat leuk om te horen wat jullie nu allemaal uitgespookt hebben daar! Ik zie al dat jullie enorm aan het genieten zijn van alle prachtige landschappen en culturen:) en die foto's: wow!!!ik ben echt enorm jaloers!! ik kijk al uit naar jullie volgende blog. Veel plezier daar en doe voorzichtig! Liefs Be
  2. Paps:
    25 december 2011
    Zo Anja en Linda, jullie beleven wat avonturen!
  3. Lida daniels:
    27 december 2011
    He meiden,
    Wat een prachtige dingen zien jullie weer en wat maken jullie weer leuke dingen mee.
    Paarrijden hahahaha wat leuk.
    Dat je walvissen van zo dichtbij heb gezien is echt fantiastisch lijkt mij.
    Ik ben benieuwd waar jullie de kerstdagen hebben doorgebracht?
    Geniet van alles en ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen en foto's.
  4. tante tini:
    7 januari 2012
    wat een verhalen, maar aan mij niet besteed.
    ik weet niet eens meer hoe ik in mijn email moet komen. groetjes, tante tini.